Motoare

Motoare termice

motoare-termice

Motoare termice – Motorul termic este unul dintre cele mai folosite motoare in zilele noastre. Chiar daca acestea pot fi si motoare electrice, un motor termic aduce diferite avantaje si beneficii fata de cel electric. Vezi aici motoare termice!

Vezi aici toate motoarele termice

Principalul rol al unui motor termic este acela de a transforma energia termica rezultata din combustie in energie mecanica. Acesta se gaseste atat in masinile care merg pe benzina, cat si pe cele diesel, iar functionarea sa se poate rezuma prin faptul ca acest tip de motor este insasi inima masinii. Un vehicul neelectric produce energie prin arderea combustibilului in timpul fazei de ardere. Aceasta operatie se efectueaza la temperaturi foarte ridicate. Acesta este motivul pentru care este folosit termenul termic pentru numirea motoarelor care au acest mod de functionare.

Apasati aici daca doriti sa cititi mai multe informatii despre motoare.

Cum functioneaza un motor termic?

motoare-termice

Un motor termic functioneaza in 4 etape. Este vorba despre admisia de combustibil prin supapa de admisie, despre compresia prin arborii cu came, despre combustia care da energie si, in cele din urma, despre etapa de evacuare a gazelor arse prin sistemul de evacuare. Termenul de motor termic este adesea folosit pentru a-l diferentia de motoarele hibride sau de cele electrice.

Daca sunteti interesat/a, aici puteti afla mai multe despre motoare electrice.

Tipuri de motor termic

Exista doua tipuri de motor termic: motorul cu aprindere pozitiva (motor pe benzina) si motorul cu aprindere prin compresie (motor diesel). Acesta din urma urmeaza ciclul Sabathé care se imparte in patru etape. Prima faza este faza de admisie a aerului pur (in timpul coborarii pistonului, care creeaza un vid in camera de ardere, aerul este aspirat si intra prin orificiul lasat deschis de supapa de admisie), cea de-a doua faza este faza de compresie, atunci cand pistonul se ridica cu supapele inchise, iar camera de ardere este complet sigilata, ceea ce duce la cresterea temperaturii pana la aproximativ 800 de grade celsius.

Cea de-a treia faza este cea a injectiei de motorina – aceasta determina arderea care elibereaza o cantitate mare de energie si permite impingerea pistonului inapoi (ambele supape sunt inca inchise), iar cea de-a patra faza este cea a evacuarii – pistonul se ridica, supapa de evacuare se deschide si permite evacuarea gazelor rezultate in urma arderii.

Apasati aici pentru a afla mai multe informatii despre sudura.

Caracteristicile motorului diesel

motoare-termice

In practica, exista doua tipuri de motoare diesel, acestea fiind clasificate in funcie de principiul de injectie, direct sau indirect.

Motoarele diesel cu injectie indirecta au fost utilizate pe vehiculele diesel pana la inceputul anilor 2000. Combustibilul diesel este injectat intr-o camera de precombustie din chiulasa, unde aerul este incalzit de o bujie incandescenta. Acest tip de motor are avantajul de a fi mai putin zgomotos decat echivalentul sau cu injectie directa, insa consuma mai mult combustibil, iar eficienta sa este mai mica, deoarece raportul de compresie este unul scazut.

Motoarele diesel cu injectie directa au devenit extrem de utilizate la scara larga, combustibilul fiind direct injectat in cilindru. Un injector perforat pulverizeaza motorina deasupra pistonului, care are o forma concava pentru a crea turbulente pentru a promova amestecul aer-combustibil. Acest tip de motor are mai multe avantaje fata de motorul cu injectie indirecta, in primul rand prin faptul ca ofera o eficienta mai buna (cu aproximativ 10% mai mult), consumul de combustibil este unul redus si prezinta o mare usurinta la pornire.

Cum a ajuns motorul diesel sa fie utilizat in agricultura?

Primele masini agricole au fost utilizate acum multi ani, dupa ce inginerul german Nikolaus Otto a creat primul motor cu ardere interna, motorul pe benzina. Acesta a avut intentia de a realiza tractoare mai mici, dar la fel de puternice ca monstrii americani cu aburi. Un punct de cotitura in dezvoltarea masinilor agricole l-a avut inventarea motorului diesel in 1897, de catre Rudolf Diesel. In 1934 deja apare primul tractor diesel montat pe roti, munca in agricultura fiind astfel usurata cu mult, iar in 1947 are loc o revolutie diesel. Totul incepe in Germania, unde motoarele termice diesel devin extrem de populare.

Vedeti aici mai multe informatii despre bricolaj.

Obiectivul producatorilor nemti a devenit acela de a produce numai tractoare echipate cu motor diesel, deoarece performanta acestora este una ridicata. Un motor diesel este eficient prin faptul ca consuma aproape jumatate de cat consuma un motor pe benzina, desi costurile de intretinere sunt aproximativ la fel. Dupa 1950, motoarele diesel sunt din ce in ce mai raspandite, 80% dintre utilajele agricole vandute fiind echipate cu un astfel de motor. Motoarele pe benzina raman sa fie utilizate mai ales in motocultoare si in masinile cu putere redusa. Puterea si eficienta motoarelor diesel creste odata cu sosirea primelor turbocompresoare si sisteme de racire montate pe motoarele diesel.

motor-diesel-10-cp

Un motor diesel care poate fi utilizat astazi pentru echiparea unor masini agricole diverse este motor DIESEL 186FA 10CP. Acesta este proiectat pentru utilizare la temperaturi cuprinse intre -5 si 40 de grade celsius, este un motor diesel in patru timpi cu aprindere prin compresie injectie directa, racirea este cu aer, iar arborele orizontal este actionat de un singur cilindru. Acesta este extrem de usor, compact, iar consumul de carburant este unul redus, intretinerea acestuia nefiind una speciala, costisitoare. Un motor de acest fel poate fi utilizat in diverse aplicatii casnice, precum echiparea utilajelor pentru gazon si gradina, echiparea motocultoarelor si motocositoarelor, echiparea utilajelor pentru constructii sau industriale, a generatoarelor de curent, a motopompelor pentru irigat sau diverselor echipamente agricole.

Motor-cu-ax-vertical-4-HP-135cc

Utilizari ale motoarelor termice in agricultura

Motoarele termice, pe benzina sau diesel, sunt utilizate in agricultura la echiparea unor masini si utilaje destinate prelucrarii de diverse tipuri. Un Motor cu ax vertical 4.5HP 135cc este un motor pe benzina in 4 timpi care poate fi utilizat pentru obtinerea energiei mecanice utile motopompelor, generatoarelor sau motocositoarelor. Acesta este eficient si fiabil, nu necesita o intretinere speciala, iar consumul de combustibil si de ulei este unul redus.

Motor-pe-benzina-7HP

Tot pentru diverse aplicatii gospodaresti poate fi utilizat si Motor pe benzina 7,0HP. Acesta are utilitate in utilajele pentru gazon, pentru gradina, in motocultoare sau motocositoare, in utilaje diverse pentru constructii industriale, in generatoarele de curent sau motopompele de irigat, precum si in echipamentele agricole diverse. Acest motor pe benzina este cu ax orizontal, este in patru timpi, iar racirea se face cu aer, astfel incat eficienta sa sa fie una crescuta, iar transferul de putere sa fie unul optim. Acest motor dispune de decompresie automata, iar demarorul este prevazut cu functia de recuperare, astfel incat pornirea sa se faca cu usurinta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *